روزی آمد خدمت امام صادق ( ع ) و عرض كرد : يا ابن رسول الله ! من مبتلاشدهام ب ه نجوم احكامی ( 1 ) . من كتابهايی در اين زمينه دارم و كم كماحساس میكنم كه مبتلا شدهام ، اصلا گرفتار شدهام و تا به اين كتابهامراجعه نكنم در هيچ كاری نمیتوانم تصميم بگيرم . تكليف من چيست ؟ امامصادق با تعجب فرمود : تو از اصحاب ما ، تو راوی روايات ما به اينچيزها عمل میكنی ؟ ! بله يا ابن رسول الله . فرمود : الان بلند شو برومنزل ، به محض رسيدن ، تمام اين كتابها را آتش بزن ، و ديگر نبينم كهحتی به يك كلمه از اين حرفها عمل كردهای . علی رغم يك سلسله روايات كه در اين زمينه هست ، ما يك سلسلهروايات ديگر داريم كه در تفسير الميزان در ذيل يكی از آيات سوره فصلت:« فی ايام نحسات » ( 2 ) ذكر شده است . از مجموع رواياتی كه از اهلبيت اطهار رسيده است اين مطلب استنباط میشود كه اين امور يا اساسا اثرندارد و يا اگر هم اثر دارد توكل به خدا و توكل به پيغمبر و اهل بيتپيغمبر اثر اينها را از بين میبرد . بنابراين يك مسلمان ، شيعه واقعی ،در عمل به اين امور اعتنا نمیكند ، اگر میخواهد برود مسافرت ، صدقه بدهد، به خدا توكل كند ، به اوليای خدا توسل بجويد و به هيچيك از اين اموراعتنا نكند . از همه بالاتر اين است كه شما ببينيد در تاريخ پيغمبر وائمه اطهار آيا يك دفعه هم اتفاق افتاده كه خود آنها به اين مسائل عملبكنند ؟ ! پاورقی : . 1 البته نجوم رياضی غير از نجوم احكامی است ، اشتباه نشود ، دو نجومداريم . نجوم رياضی يعنی حساب خسوف و كسوف و امثال اينها ، و جزءرياضيات است . نجوم احكامی است كه بی اعتبار است . . 2 آيه . 16 |