فحاشی كردن . بعضی اصحاب جواب دادند البته نه فحاشی . يكی از بزرگاناصحاب گفت : يا اباعبدالله ! اجازه بدهيد الان با يك تير همين جاحرامش كنم . فرمود : نه . خيال كرد حضرت توجه ندارند به اين جهت كه اوچه آدمی است . گفت : يا ابن رسول الله من اين را میشناسم و میدانم چهشقيی است . فرمود : میدانم . پس چرا اجازه نمیدهيد ؟ فرمود : مننمیخواهم شروع كرده باشم . تا در ميان ما جنگ برقرار نشده است هنوز بهصورت دو گروه مسلمان روبروی يكديگر هستيم . تا آنها دست به جنگ وخونريزی نزنند من دست به جنگ نمیزنم . اين اصل قرآنی را كه در قرآناست : « الشهر الحرام بالشهر الحرام و الحرمات قصاص فمن اعتدی عليكمفاعتدوا عليه بمثل ما اعتدی عليكم »( 1 ) كه حضرت امير هم در صفين بههمين آيه استناد میكرد و میگفت من شروع نمیكنم به حكم اين آيه ، ولی اگرشروع كردند دفاع میكنيم ، امام حسين در مورد شمر هم رعايت میكند ومیگويد قبل از آن كه جنگ عملا از طرف دشمن شروع بشود از طرف ما نبايدشروع بشود . اين نكات است كه مقام معنويت امام را نشان میدهد كه آنهاچگونه فكر میكردند : يك اصل كوچك ولو يك مستحب هم نبايد پايمال شود .ولی در دشمن اين فكرها نيست . كم كم روز بر میآيد ، لشكر عمر سعدآماده میشوند . امام حسين عليه السلام هم ميمنه پاورقی : . 1 سوره بقره ، آيه . 194 [ ماه حرام در مقابل ماه حرام است ( پساگر مشركين در ماه حرام با شما جنگيدند شما هم در ماه حرام با آنانبجنگيد ) و در چيزهای محترم قصاص جايز است ، پس هر كس به شما تجاوزكرد شما هم به همان اندازه به او تجاوز كنيد ] . |