فلسفه ذكر مصيبت ايام از نظری تعلق دارد به حضرت زهرا سلام الله عليها نكتهای را چونديشب يكی از جوانان سؤال كرد میخواهم برايتان عرض بكنم ، شايد خوبباشد . البته من هيچوقت اصرار ندارم كه در هر سخنرانی لزوما ذكر مصيبتبكنم . اگر سخن رسيد به جايی كه ببينم ذكر مصيبت كردن ، به خودم تحميلكردن است و بايد از جايی به جای ديگر بروم ، نمیگويم . ولی اكثر خصوصادر ايام مصيبت ولو به طور اشاره هم شده است ذكر مصيبت میكنم . جوانیاز من پرسيد كه آيا اين كار ضرورتی يا حسنی دارد يا نه ؟ اگر بناستمكتب امام حسين عليه السلام احياء بشود آيا ذكر مصيبت امام حسين همضرورتی دارد ؟ گفتم بله ، دستوری است كه ائمه اطهار به ما دادهاند و ايندستور فلسفهای دارد و آن اينكه هر مكتبی اگر چاشينی از عاطفه نداشته باشدو صرفا مكتب و فلسفه و فكر باشد ، آنقدرها در روحها نفوذ ندارد و شانسبقا ندارد ، ولی اگر يك مكتب چاشنيی از عاطفه داشته باشد ، اين عاطفهبه آن حرارت میدهد . معنا و فلسفه يك مكتب ، آن مكتب را روشن میكند ،به آن مكتب منطق میدهد ، آن مكتب را منطقی میكند . بدون شك مكتب امامحسين منطق و فلسفه دارد ، درس است و بايد آموخت اما اگر ما دائما اينمكتب را صرفا به صورت يك مكتب فكری بازگو بكنيم حرارت و جوشش گرفتهمیشود و اساسا كهنه میگردد . اين ، بسيار نظر بزرگ و عميقانهای بودهاست ، يك دور انديشی فوق العاده عجيب و |