« و ذكر فان الذكری تنفع المؤمنين »( 1 ) . و در جای ديگر میفرمايد : « فذكر انما انت مذكر 0 لست عليهم بمصيطر 0الا من تولی و كفر 0 فيعذبه الله العذاب الاكبر »( 2 ) كه راجع بهاستثناء است و جداگانه بايد بحث بكنيم . ای پيامبر ! مردم را بيدار كن، تذكر بده ، يادآوری كن . در قرآن دو مطلب نزديك به يكديگر ذكر شده است ، يكی تفكر و ديگرتذكر . تفكر يعنی كشف چيزی كه نمیدانيم ، قرآن دعوت به تفكر هم میكند .و اما تذكر يعنی يادآوری . تذكر يعنی به ياد آوردن . خيلی مسائل در فطرتانسان و حتی گاهی در تعليم انسان وجود دارد ولی انسان از آنها غافل است، احتياج به تنبه و بيداری دارد ، احتياج به تذكر و يادآوری دارد . بهعبارت ديگر بشر دو حالت مختلف دارد . يكی حالت جهل و ديگر حالتخواب . گاهی ما از اطراف خودمان بی خبريم به دليل اينكه نمیدانيم .بيداريم ولی چون نمیدانيم بی خبريم . و گاهی از اطراف خود بی خبريم نهبه دليلی اينكه نمیدانيم ، میدانيم ولی فعلا خوابيم . آدم خواب ، عالماست ولی حالتی بر او استيلا پيدا كرده است كه از دانستههای خود استفادهنمیكند . اين در خواب ظاهری . بشر يك خواب ديگری هم دارد كه اسم آن رامیگذارند خواب غفلت يا غفلت . ای پيغمبر ! تو خيال نكن كه فقط با جاهلروبرو هستی ، با غافل هم روبرو هستی . جاهل را پاورقی : . 1 سوره ذاريات ، آيه . 55 . 2 سوره غاشيه ، آيات 21 تا . 24 |