بودند . آيا مال اينها محترم است ؟ ! پس اينطور نيست كه در عين اينكه اين مالها محترم است پيغمبر به آندليل اجازه تصاحب آنها را داده است كه هدفش مقدس است . بلكه اگرهدف مقدسی هم نبود اين مال احترام نداشت . در موارد ديگر ، مسئله از اين قبيل نيست ، بلكه از قبيل اهم و مهماست كه فقها در باب مقدمه واجب بالخصوص مطرح كردهاند كه در اين موردهم بايد توضيحی برايتان عرض بكنم : سخن ما در اينكه هدف وسيله را مباح نمیكند و نيز سخن علامه طباطبايی درهدف نبوت اين بود كه ما در راه ايمان ، برای حفظ و تقويت ايمان مردم ،در راه دعوت مردم به حق و حقيقت و اسلام ، از باطل نبايد استفاده كنيم ،يعنی ايمان و دعوت به راه حق ، طبيعتش يك طبيعتی است كه وسيله پوچ وباطل نمیپذيرد . سخن ما در اينجا بود نه در جای ديگر . آيه قرآنی كهايشان به آن استدلال میكنند آيه بسيار عتاب آميزی نسبت به پيغمبر اكرماست : « و لولا ان ثبتناك لقد كدت تركن اليهم شيئا قليلا اذا لاذقناك ضعفالحياش و ضعف المماش »( 1 ) . پيغمبر ! اگر عنايت الهی نبود نزديك بود لغزش بكنی ، حالا لغزشپيغمبر چه بوده ؟ آنطور كه در تفاسير نوشتهاند نه اين است كه پيغمبرلغزش كرده است ، شايد تصوركی برای پيغمبر پيدا شده ولی فورا تصميم بهخلافش گرفته . قرآن در عين حال عتابش میكند . آنها گفتند يا رسول اللهبه ما اجازه بده برای اينكه اسلام اختيار بكنيم يك پاورقی : . 1 سوره أسرای ، آيات 74 و . 75 |