قرار شد بنیالنضير بروند ، مسلمين گفتند ما نمیگذاريم بچههايمان بروند .عدهای از بچهها كه به دين يهود بودند گفتند ما با همدينانمان میرويم .مسئلهای برای مسلمين شد . مسلمين گفتند ما هرگز نمیگذاريم اينهابچههايمان را با خودشان ببرند و يهودی باقی بمانند ، ولی خود بچهها برخیگفتند ما میخواهيم با همدينانمان برويم . آمدند خدمت پيغمبر اكرم : يارسول الله ! ما نمیخواهيم بگذاريم بچههايمان بروند . ( آيه ظاهرا در آنجانازل شد ) پيغمبر اكرم فرمود : اجباری در كار نيست . بچههای شما دلشانمیخواهد ، اسلام اختيار بكنند ، اگر نمیخواهند ، اختيار با خودشان ،میخواهند بروند بروند ، دين امر اجباری نيست « لا اكراه فی الدين قد تبينالرشد من الغی فمن يكفر بالطاغوت و يؤمن بالله فقد استمسك بالعروشالوثقی »چون طبيعت ايمان اجبار و اكراه و خشونت را به هيچ شكلنمیپذيرد . « فذكر انما انت مذكر 0 لست عليهم بمصيطر 0 الا من تولی و كفر 0فيعذبه الله العذاب الاكبر ». ای پيامبر ! به مردم تذكر بده ( قبلا معنی تذكر را عرض كردم ) مردم رااز خواب غفلت بيدار كن ، به مردم بيداری بده ، به مردم آگاهی بده ،مردم را از راه بيداری و آگاهی شان به سوی دين بخوان . « انما انت مذكرتو شأنی غير از مذكر بودن نداری ، تو مصيطر نيستی، يعنی خدا تو را اينجورقرار نداده كه به زور بخواهی كاری بكنی « الا من تولی و كفر ». آيا "« الا من تولی و كفر »" استثنای از " « لست عليهم بمصيطر »" است يااستثنای از " « فذكر انما انت مذكر »" ؟ در تفسير الميزان میفرمايد ودلايل ذكر میكند - كه استثنای از " « فذكر » |