معنی ديگر " تكلف " كه ابن مسعود اينچنين گفته است و بسياری ازمفسرين ديگر هم اينچنين گفتهاند " قول به غير علم " است . يعنی غير ازپيغمبر و امام هر كس ديگر را شما در دنيا پيدا كنيد و بخواهيد همه مسائلرا از او سؤال بكنيد قهرا نمیداند . گفت : " همه چيز را همگان دانند ". چه كسی میتواند ادعا بكند كه هر چه میتوانيد از مسائل دينی ( دايرهاشرا محدود میكنم ) از من بپرسيد تا جواب همه را به شما بدهم ؟ بله ،پيغمبر میتواند ادعا بكند ، علی میتواند بگويد : ²سلونی قبل ان تفقدونی »( 1 ) . غير علی هر كه میخواهد باشد توقع از او بيجاست . پس من بايد حدخودم را بشناسم . من فلان مسائل از مسائل دينی را ممكن است بدانم .خوب آنچه را كه میدانم همان را به مردم ابلاغ بكنم. چيزی را كه نمیدانم، از من میپرسند ، باز هم میخواهم به زور آن را بگويم ، خوب چيزی را كهنمیدانی چگونه میتوانی به ديگران بفهمانی ؟ ! ابن مسعود گفت : قل ما تعلم ، و لا تقل ما لا تعلم . آنچه را میدانی بگو و آنچه را كه نمیدانی نگو . آنچه را كه نمیدانی ، اگر از تو بپرسند ، با كمال صراحت مردانه بگونمیدانم . بعد اين آيه را خواند : « و ما اسئلكم عليه من اجر و ما انا من المتكلفين ». ابن الجوزی يكی از وعاظ معروف است ، رفته بود بالای منبری كه سه پلهداشت . داشت برای مردم صحبت میكرد . زنی از پاورقی : . 1 سفينة البحار ، ج 1 ص . 586 [ بپرسيد از من قبل از آنكه مرانيابيد ] . |