ابوهريره در وجدانش راضی بود كه من مؤمنی را نجات دادم ، تاجر مسلمانیرا از ورشكستگی نجات دادم . ای خدا مرگت بدهد ، مگر حديث پيغمبر بايدوسيله اين جور چيزها باشد ؟ بعدها در همين زمينهها چه حرفها كه نگفتهاند! شايد صدی نود و پنج خبرها و حديثهايی كه در فضيلت شهرها گفتهاند ،چيزهايی بوده كه افراد به نفع خودشان خواستهاند بگويند . مثلا گفتهاندپيغمبر فرمود : خير القری بيهق . ( قری به معنی اعم از ده و شهر است )بهترين جاها بيهق است ، همين نزديك سبزوار . پيغمبر به بيهق چه كارداشت كه حالا بيايد از ميان اينهمه جا بگويد : خير القری بيهق چرا ؟ چونفلان آقای بيهقی میخواسته برای خودش وسيله درست بكند . و امثال اينها كهاگر بخواهم برايش مثال ذكر بكنم الی ماشاءالله هست كه نمیخواهم ذكربكنم ولی اين قدر بدانيد كه دين را اين چيزها خراب كرده است و حال آنكه همين طوری كه ايشان ( علامه طباطبائی ) میفرمايند جزء آداب نبوت وجزء سيره كلی همه انبياء اين بوده است كه هرگز برای هدف مقدس يعنیبرای حق از باطل استفاده نكردند . علی ( ع ) و استخدام وسيله سياست علی چرا انعطاف نمیپذيرفت ؟ شك نيست كه هدفش مقدس بود .پيشنهاد ابن عباسها مگر چه بود ؟ پيشنهاد مغيرش بن شعبهها مگر چه بود ؟همين مغيرش بن شعبه عليه ما عليه كه بعدها جزء اصحاب خاص معاويه و ازدشمنان علی ( ع ) شد در آغاز خلافت اميرالمؤمنين آمد با حضرت صحبت كرد، ابتدا سياستمدارانه |