حال اين اصل آيا يك اصل مطلق است يا يك اصل نسبی ؟ آيا اسلام اين اصلرا در يك زمان خاص معتبر میداند يا در همه زمانها ؟ در همه زمانها .مادام كه دشمن وجود دارد اصل قدرت هم هست . ولی يك اصل ديگر داريم بهنام اصل اعمال قدرت . اعمال قدرت غير از خود قدرت و توانايی ، و بهمعنی اعمال زور است . آيا اسلام اعمال زور را جايز میداند و روا میدارديا نه ؟ پيغمبر اكرم در سيره خودش اعمال زور هم میكرده است يا نمیكرده؟ میكرده ، ولی به طور نسبی . يعنی در يك مواردی اعمال زور را اجازهمیداد ، آنجايی كه هيچ راه ديگری باقی نمانده بود . به تعبير معروف ،میگويند : آخر الدواء الكی . به عنوان آخر الدوا اجازه میداد . حالتعبيری از اميرالمؤمنين علی عليه السلام : علی جملهای دارد درباره پيغمبر اكرم كه در نهج البلاغه است و سيرهپيغمبر را در يك قسمت بيان میكند . میفرمايد : طبيب پيغمبر پزشكی بودبرای مردم . البته معلوم است كه مقصود پزشك بدن نيست كه مثلا برای مردمنسخه گل گاوزبان میداد ، بلكه مقصود پزشك روان و پزشك اجتماع است .²طبيب دوار بطبه» در اولين تشبيه كه او را به طبيب تشبيه میكند میخواهدبگويد روش پيغمبر روش يك طبيب معالج بود با بيماران خودش . يكطبيب معالج با بيمار چگونه رفتار میكند ؟ از جمله خصوصيات طبيب معالجنسبت به بيمار ، ترحم به حال بيمار است . كما اينكه خود علی ( ع ) درنهج البلاغه میفرمايد : « و انما ينبغی لاهل العصمة و المصنوع اليهم فی السلامة ان » |