میگيرد ، و حتی در زمان خلافت همان طور فكر میكند ] . البته وقتی اسلامتوسعه پيدا كرد ، دنيای اسلام ثروتمند شد و غنائم به سوی آن سرازير شد .اين را ما هم قبول داريم كه آنگاه كه سيل ثروت به دنيای اسلام ريخت ،ايمان صدها نفر از مسلمين را هم با خودش برد . ما اصل تأثير را دربارهبسياری از افراد انكار نمیكنيم ، ولی گفتيم اين را به صورت اصل كلی قبولنمیكنيم . زبير يك مسلمان با ايمان بود . زبير را چه فاسد كرد ؟ ثروت وهنگفت و غنائم بی حساب كه ريخت به دامنش و شد صاحب هزار اسب ، وهزار غلام و چندين خانه : يك خانه در مصر ، يك خانه در كوفه و يك خانهدر مدينه . طلحه را چه فاسد كرد ؟ همينها . و خيلی ديگر از اصحاب پيغمبررا بدون شك يا مقام و خلافت فاسد كرد ، آرزوی مقام و طمع به مقام فاسدكرد و يا پول و ثروت فاسد كرد ، ولی اگر اين اصل كلی صحيح میبود بايدتمام اصحاب پيغمبر العياذ بالله در يك مسير قرار بگيرند و همين قدر كهپول و مقام آمد ، اين سيل پول و مقام همه را يك جور حركت بدهد . ولی مامیبينيم در اين ميان استوانههايی هستند كه اين سيلهای عظيم كه حركت كردو آمد نتوانست آنها را تكان بدهد . سلمان نه تنها اين جاه و مقامها و اين ثروتهای فوق العاده ، علی را نتوانستتكان بدهد ، شاگردانش را هم نتوانست تكان بدهد . مگر سلمان را توانستيك ذره عوض بكند ؟ سلمان حاكم مدائن همان |