سنی روايت كردهاند و در كافی و تحف العقول و كتابهای ديگر هست ،پيغمبر اكرم فرمود : « نضر الله عبدا سمع مقالتی فوعاها و بلغها من لم يسمعها » خدای خرم سازد چهره آن بندهای را كه سخن مرا بشنود و ضبط كند و برساندبه كسانی كه آنها از من نشنيدهاند . بعد اين جمله را اضافه فرمود : « فرب حامل فقه غير فقيه و رب حامل فقه الی من هو افقه منه » ( 1 ) .اين جمله خيلی نكته در آن هست ، يعنی اشارهای است به آينده . " فقه" يعنی فهم عميق ، ولی در اينجا مقصود جملهای است كه عمق داشته باشد ." فقه " با " فهم " فرقش اين است كه " فهم " مطلق فهميدن است و" فقه " فهم عميق را میگويند . وقتی كه فقه به كلام اطلاق بشود يعنی سخنیكه عمق زياد دارد . فرمود : بسا مردمی كه حامل يك سخن عميقند ولی خودشانعميق نيستند . جمله را هميشه نقل میكند ولی خودش نمیتواند به عمق آن پیببرد . باز فرمود : بسا مردمی كه جملهای را ، فقهی را حمل میكنند يعنیجملهای را كه از من شنيدهاند ح فظ دارند ، فقيه هم هستند ولی نقل میكندبرای كسی كه از خود او فقيهتر است يعنی نقل میكند برای كسی كه از اوعميقتر است و عمق فكرش بيشتر است ، او كه وقتی برايش نقل میكندچيزهايی میفهمد كه خود اين كه برای او نقل كرده نمیفهمد . اين است كه مامیبينيم سخنان پيغمبر دقيقا قرن به پاورقی : . 1 سفينة البحار ، ج 1 ص . 392 |