اگر سرزمين مردمی مورد تجاوز واقع شد بايد دفاع بكنند . تا اينجا كسیبحث ندارد . میگويم اگر جان يا مال و يا سرزمين مردمی مظلوم مورد تجاوزظالمی قرار گرفت آيا برای يك شخص سوم شركت در دفاع از مظلوم كارصحيحی است يا نه ؟ نه تنها صحيح است بلكه بالاتر است از وقتی كه ازخودش دفاع میكند چون اگر انسان از آزادی خودش دفاع بكند از خودش دفاعكرده اما اگر از آزادی ديگری دفاع بكند آزادی دفاع كرده كه خيلی مقدستراست . اگر يك نفر مثلا از اورپا بلند شود برود به دفاع از ويتناميها وبا آمريكائيها بجنگد شما او را صد درجه بيشتر تقديس میكنيد از يكويتنامی ، و میگوييد ببينيد اين چه مرد بزرگی است ! با اينكه خودش درخطر نيست ، از مملكت خودش حركت كرده رفته به سرزمين ديگری برای دفاعاز آزادی ديگران ، از جان ديگران ، از مال ديگران و از سرزمين ديگران .اين صد درجه بالاتر است . چرا ؟ چون آزادی مقدس است . اگر كسی برایدفاع از علم بجنگد چطور ؟ همين طور است . ( در جايی علم به خطر افتاده ،انسان به دليل اينكه علم كه يكی از مقدسات بشر است به خطر افتاده براینجات علم بجنگد ) . برای نجات صلح بجنگد چطور ؟ همين طور است . توحيدحقيقتی است كه مال من و شما نيست ، مال بشريت است . اسلام اگر در جايیتوحيد به خطر بيفتد - چون توحيد جزء فطرت انسان است و هيچوقت فكر بشراو را به ضد توحيد رهبری نمیكند بلكه عامل ديگری دخالت دارد - براینجات توحيد دستور اقدام میدهد ، ولی اين معنايش اين نيست كه میخواهدتوحدی را به زور وارد قلب مردم كند بلكه عواملی را كه سبب شده استتوحيد از بين برود از بين میبرد ، عوامل كه از |