صورتی كه متمثل شده ، در عالم عينی واقع بشود . بنابراين به فرض اينكه اينها فرشته باشند اگر چه قطعی نيست كه فرشتهبودهاند جواب اين سؤال كه چگونه برای يك حقيقت از چنين وسيلهایاستفاده شده است همين است كه علامه طباطبايی دادهاند و از نظر من همجواب درست است گو اينكه نمیدانم توانستم مطلب را چنان كه بايد توضيحبدهم يا نتوانستم . تصاحب كالای كفار قريش و مسئله استخدام وسيله سؤال ديگر كه من خودم آن را يك مقدار توسعه میدهم اين بود كه اگر دراسلام جايز نيست از وسيلههای نامشروع و فاسد برای هدف مشروع استفادهبشود چرا پيغمبر اجازه میداد كه مسلمين بروند جلوی قافله مال التجارهكفار قريش را كه از شام به مكه میرفت وقتی كه میآمد از نزديك مدينهعبور كند بگيرند و كالای آن را كه تصاحب كنند كه اروپائيها حتی تعبيرزشت راهزنی را به كار بردهاند . آيا غير از اين بود كه اين كار برایهدف مقدسی بود ؟ من اين سؤال را توسعه میدهم ، میگويم خود جهاد هم ممكناست كسی بگويد از همين قبيل است چون جهاد هم در نهايت امر يعنی كشتنانسانها ! بديهی است كشتن انسانها فی حد ذاته كار درستی نيست . كاری كهفی حد ذاته درست نيست چرا اسلام اجازه میدهد ؟ میگوييد برای هدفی مقدس. پس خود اجازه جهاد در اسلام ، اجازه دادن اين است كه از وسايل نامشروع برای هدف مشروع استفاده بشود . |