است كه با او ديد و بازديد بكنند . ديد و بازديدش هم حرام است .باری ، در زمينه اهل بدعت ، حديثی داريم كه در ضمن آن آمده است كههرگاه اهل بدعت را ديديد « فباهتوهم » . " باهتوهم " از ماده بهتاست و اين ماده در دو مورد به كار برده میشود ، يكی در مورد مبهوت كردن، محكوم كردن و متحير ساختن كه در خود قرآن آمده است كه حضرت ابراهيمبا آن جبار زمان خودش كه مباحثه كرد ، در نهايت امر « فبهت الذی كفر او در مقابل منطق ابراهيم درماند ، مبهوت شد ، محكوم شد ، مفتضح شد ، وديگر در مورد بهتان يعنی دروغ جعل كردن كه میدانيم در آيه « سبحانك هذابهتان عظيم »، بهتان عظيم يعنی دروغ بزرگ . شيخ انصاری تصريح میكند كهمعنای اينكه اگر با اهل بدعت روبرو شديد باهتوهم يعنی با منطقی قوی باآنها روبرو بشويد ، مبهوتشان بكنيد آنچنانكه ابراهيم با جبار زمان خودشنمرود مباحثه كرد و مبهوتش نمود « فبهت الذی كفر » بر اهل بدعت بامنطق وارد بشويد تا مردم بفهمند اينها اهل بدعت هستند و دروغ میگويند .با آنها مباحثه كنيد و محكومشان نمائيد . عدهای آمدهاند از اين حديث اين جور استفاده كردهاند كه اگر اهل بدعترا ديديد ، ديگر دروغ گفتن جايز است ، هر نسبتی میخواهيد به اينها بدهيد، هر دروغی میخواهيد ببنديد ، يعنی برای كوباندن اهل بدعت كه يك هدفمقدس است از اين وسيله نامقدس يعنی دروغ بستن استفاده بكنيد ، كه اينامر دايرهاش وسيعتر هم میشود . آدمهای حسابی هرگز چنين حرفی را نمیزنند. آدمهای ناحسابی گاهی دنبال بهانهاند . مكائد نفس عجيب است ! مكرهای نفس اماره عجيب |