نظر حركت قسری قابل دوام نيست هر چند در خلا صورت گيرد و به هيچگونه
عائق و مانعی بر نخورد . بديهی است كه اين نظر با قانون جبر در حركت
مخالف است . ولی طبق نظر ديگر حركت قسری تنها در زمينه برخورد به
مانعها كمكم خاصيت خود را از دست میدهد ، اما اگر فرض كنيم كه اين
حركت در خلا صورت گيرد هرگز باز نمیايستد و اين نظر صددرصد با قانون جبر
در حركت منطبق است .
میتوان گفت مورد اختلاف نظر قديم و جديد در حركت هائی است كه قدما
آنها را طبعی میناميدند ( نه در حركات باصطلاح قسری ) طبق عقيدهء قدما
حركت طبعی میتواند با برخورد به موانع كوچك برای هميشه به سير و وضع
خود ادامه دهد ، ولی طبق عقيدهء علماء جديد هيچ حركتی نيست كه تدريجا به
واسطهء برخورد به موانع ( هرچند جزئی باشد ) خاصيت خود را از دست ندهد
(1).
پاورقی :
1 - بطور خلاصه اختلاف نظر علماء قديم و جديد در باب حركت در دو مرحله
است :
مرحلهء اول اينكه علماء قديم میگويند حركت در ادامهء خود به نيرو
احتياج دارد و مادامی كه آن نيرو ادامه پيدا كند حركت ادامه پيدا میكند
و الا نه ، ولی علماء جديد میگويند ادامهء حركت خاصيت خود جسم است كه
به اصطلاح قابل است ، احتياج به فاعل و نيرو در تغيير حركت است كه گاهی
" متصل " میشود به حدوث حركت و گاهی تغيير اندازهء حركت .
مرحلهء دوم اينكه علماء قديم میگويند بعضی حركتها ( حركت قسری ) فی حد
ذاته قابل دوام نيست ، ولی علماء جديد میگويند خاصيت جسم ادامهء حالتی
است كه داشته است مگر اينكه به مانع برخورد كند .
حل اختلاف اول به اين است كه نظر علماء قديم به نيروی داخلی و نظر
علماء جديد به نيروی خارجی است ، عليهذا نتيجه يكی است و تفسير دو تا
است . اما برای حل اختلاف دوم بايد ديد نظر قدما در عدم دوام قسر به
چيست ؟ >