اول و رتبه اول خط حالت كميت اتصالی را دارد و به موجب اين كه كميتاتصالی جسمانی است مستقيم يا منحنی است . بنابراين موجودی كه از جنس" كم " نيست ( مثلا از جنس كيف است ) و يا كم متصل نيست ( كم منفصلاست ) و يا كم متصل جسمانی نيست ( مثلا از نوع زمان است ) نه مستقيماست و نه منحنی ، زيرا موضوع اين صفات در او موجود نيست . همچنين استحرارت و برودت و يا حركت و سكون برای جسم . 2 - " صفات عامه " يعنی صفاتی كه اشياء از آن جهت كه موجودند ، آنصفات را دارا هستند . در مورد اين صفات تعين خاص و تعريف خاص شرطنيست ، هر موجودی دارای هر تعين و هر تعريفی باشد متصف به آنها میباشد. به عبارت ديگر هر شیء بدون استثناء ، قابل توصيف به آنها است و همينكه يك شیء موجود شد و در رديف موجودات در آمد آن صفت را میپذيرد . ازجمله اين صفات میتوان وحدت و كثرت ، وجوب و امكان ، حدوث و قدم رانام برد يعنی هر چيزی يا واحد است يا كثير ، يا واجب است يا ممكن ، ياقديم است يا حادث ، يا بالقوه است يا بالفعل ، يا علت است يا معلول. لغت فلسفه كلمه فلسفه يك لغت معرب است ، يعنی لغتی است غير عربی كه تحتقاعده زبان عربی در آمده و وزن عربی به آن داده شده است . ريشه اين لغتيونانی است . " سوفيا " ( 1 ) در لغت يونانی به معنی دانش است . و" سوفيست " ( 2 ) به معنی دانشور است . در يونان گروهی به همين اسمخوانده شدهاند و معروفند ، آنها عقائد و آراءپاورقی : Sophistes - Sophia 2 - 1 |