با اواتحاد يا انضمام پيدا كرده است ، نه ماده سابقه كه در حال حاضر طبقآنچه قبلا گفته شد ماده ناميده میشود ، و به علاوه ماده و صورت دو مرحلهاز يك واقعيت نمیباشند ، بكله دو جزء از واقعيت میباشند ، پس رابطهدو علت داخلی از نوع رابطه دو مرحله از يك واقعيت نيست ، بلكه از نوعرابطه دو جزء تشكيل دهنده يك حقيقت است . پاسخ اشكال و مناقشه : جواب اين مناقشه اين است كه آنچه ماگفتيم طبق تعريفی بود كه حاجیسبزواری و ديگران از ماده كردهاند و ماده را عبارت از حامل استعداد شیءدانسته اند ( 1 ) . اگر ماده را به عنوان حامل استعداد تعريف كنيم ( خواه حامل استعدادمركب ، و خواه حامل استعداد صورت ) چنين مادهای همواره تقدم زمانی داردبر آن چيزی كه اين ماده ، ماده او به شمار میرود ، و با قياس به اينتعريف ماده ، صوت عبارت است از مناط فعليت مركب ( يا مناط فعليتماده ) . بنابراين تعريف ، ماده يك شیء و صورت آن هيچگاه در يك زمانبا هم جمع نمیشوند و بر فرض كه جسم را مركب از ماده و صورت بدانيم جسماز صورت خودش و ماده خودش ( طبق اين تعريف ) تركيب نشده است ، بلكهاز صورت خودش و مادهای كه ماده صورت بعدی است تركيب شده است ، واين ماده و صورتی كه تركيب كننده حقيقت جسم هستند و علت مادی و علتصوری شمرده میشوند ، نسبت به يكديگر ماده و صورت ( طبق اين تعريف )نيستند ، پس آنچه گفته میشود كهپاورقی : 1 - حامل قوه لشیء عنصره ، |