از تعريفات و بعد از ذكر بعضی از تقسيمات و بعضی از احكام علت و معلولبحث و تحقيق در اصل علت غائی است . چنانكه میدانيم اين مساله يكی ازمسائل مورد اختلاف فلسفه الهی و فلسفه مادی است . فلاسفه مادی جدا منكراين اصل هستند و فيلسوفان الهی جدا طرفدار آن . در اين تحقيق میخواهيم ببينيم كه آيا به حكم آنچه از اصول كلی فلسفهاستفاده میشود و به حكم نتايجی كه از تحقيقات علوم دستگير میگردد آيااصل علت غائی را در نظام هستی بايد بپذيريم يا نه ؟ مرحوم حاجی سبزواریاين مبحث را با تعريف علت و معلول و بيان اقسام آنها آغاز میكند :
پاورقی : 1 - بايد توجه داشت كه اين تعريف ، تعريف علت به معنی عام است كهشامل همه > |