در مقدمه شرح اين لازم میدانيم مطلبی را كه قبلا اشاره كرديم توضيحبيشتری بدهيم . گفتيم در پاسخ به سئوال ملاك نيازمندی اشياء به علت وملاك بی نيازی علت نخستين از علت ، نظرياتی ابراز شده است . اينكمیگوئيم اين پرسش در ميان حكمای اروپا به صورت ديگر طرح شده و به عنوانيك مشكل لاينحل باقی مانده است . آنها سئوال را در ناحيه واجب الوجود وعلت نخستين طرح كردهاند گفتهاند چرا علت نخستين علت نخستين شده است ؟آنچه از طرف حكماء و متكلمين اسلامی در پاسخ به سئوال ملاك نيازمندیمعلول به علت ابراز شده است جواب اين سئوال هم هست . زيرا همان دليلیكه ملاك نيازمندی را بيان میكند ملاك بی نيازی را هم شرح میدهد . |