میكنيد و آدمهای خوبی میشويد ، ما هم وضعتان را عوض میكنيم : « ثم رددنالكم الكرش عليهم و امددناكم باموال و بنين و جعلناكم اكثر نفيرا ». ماپشت سر اين ، باز نعمتهای خودمان را به شما باز میگردانيم ، عددتان رازياد میكنيم ، مال و قدرت و نيروهای شما را زياد میكنيم : « ان احسنتماحسنتم لانفسكم و ان اسأتم فلها ». بدانيد كه اگر نيكی بكنيد به نفعخودتان است چون بعد از نيكی كردن و نيك شدن ، نعمت است ، و اگر بدیبكنيد به خودتان بدی كردهايد ، زيرا بعد از بدی كردن خسارت و ذلت ونكبت است . « فاذا جاء وعد الاخرش »تا نوبت دوم باز شما فيلتان ياد هندوستانخواهد كرد و در فساد فرو خواهيد رفت . « فاذا جاء وعد الاخرش ليسوؤاوجوهكم و ليدخلوا المسجد كما دخلوه اول مرش و ليتبروا ما علوا تتبيرا عسیربكم ان يرحمكم ، و ان عدتم عدنا » ( 1 ) . بار دوم میرسد باز شما فسادمیكنيد و باز قوم ديگری میآيند و بر شما مسلط میشوند ، شما را بيچاره وبدبخت میكنند . در اين بار دوم هم باز اگر شما توبه بكنيد و آدمهای خوبیبشويد اميد هست كه رحمت الهی شامل حال شما بشود ،« اما و ان عدتم عدناعمده اين جمله است . اين جمله است كه يك سنت و قاعده قطعی و عمومیرا میرساند : « و ان عدتم عدنا » هر وقت شما به فساد برگرديد ما هم بهمسلط كردن قومی ديگر بر شما برمیگرديم ، هر وقت هم شما به سوی خدابازگشت كنيد رحمت ما هم به سوی شما بازگشت میكند . اين جمله : « و انعدتم عدنا »يعنی يك حساب كلی دائمی هميشگی . اين حساب كلی فقط مالبنیاسرائيل نيست بلكه مال همه دنيا است . قرآن مجيد راجع به تاريخ بشر و اينكه تاريخ بشر از يك سنن پاورقی : . 1 سوره اسراء آيات 4 تا . 8 |