افراد اين امتياز را قائل نشده است . اسلام البته برای ذبيحه شرايطی قائلشده است ، مثلا گفته رو به قبله باشد ، نام خدا بر آن جاری شود ، كشندهمسلمان باشد ( تازه اين را نيز گفته كه صرفا از اين جهت كه مسلمان باشدشرط نيست بلكه غير مسلمان چون اين دستورها را اجرا نمیكند [ نبايد ذبحكند ] و به عقيده برخی از فقها اگر غير مسلمانی هم اين دستورات را اجراكند مانعی ندارد ) اما نمیگويد كه فقط علماء دين حق دارند گوسفندها يامرغها را ذبح كنند ، و اگر غير آنها ذبح بكنند قبول نيست و حرام است .چنين چيزی در اسلام نيست . امامت جماعت اگر امروزه درپارهای از تشريفات به علماء مراجعه میكنند ، از آن جهتاست كه خود مردم میخواهند ، چون به علماء اعتماد بيشتری دارند ، و الااسلام نگفته است . مثلا امامت جماعت . آيا اسلام گفته است كه امامجماعت بايد از علماء باشد ؟ خير ، گفته است كه بايد عادل باشد ، ولیالبته چون مردم از نظر عدالت به علماء بيشتر اعتماد دارند ، كم اتفاقمیافتد كه برای امامت جماعت ، غير عالمی را انتخاب بكنند . امامجماعت از نظر فضائل انسانی : تقوا ، علم ، سيادت ، حتی احيانا از نظرصباحت منظر و زيبائی ، از نظر هر چيزی كه برای بشر خوبی شمرده میشود ،هر چه فضائل بيشتری داشته باشد بهتر است ، ولی به هر حال اين يك وظيفهاختصاصی كه مربوط به علماء باشد نيست . |