امام است اما همه كارهای پيغمبران را انجام میدهد . آيا امام درجهاش ازپيغمبر پائينتر است و به رتبه بستگی دارد ؟ و آيا امامها يك درجه ازهمه پيغمبران پائينتر هستند ؟ نه ، اينجور نيست و حتی هيچ مانعی نداردكه يكی از علماء اين امت بر پيغمبری از پيغمبران افضليت داشته باشد .پس از چه ناحيه است ؟ از دو ناحيه روی آن صحبت شده است . يكی اينكه امام و پيغمبر هر دو بادنيای غيب ارتباط دارند ولی كيفيت ارتباط فرق میكند . مثلا پيغمبرانملائكه را میبينند و امام نمیبيند ، يا پيغمبران در عالم رؤيا بر بعضی شانالقاء میشود ولی امام فقط میشنود ، نه میبيند و نه در خواب چيزی به اوالقاء میشود . آيا فرق همين است ؟ ممكن است كه يكی از جهات فرق همينباشد ، چون من در اطراف حقيقت وحی و الهام نمیخواهم صحبت كنم . اگرفرق امام و پيغمبر در كيفيت گرفتن حقايق از عالم ديگر باشد بيانی كه ماكرديم بيان نادرستی است . چون بيان ما اين بود كه علما و دانشمندان امتاين وظايف را انجام میدهند ، ديگر چه احتياجی به امام هست ، حالا امامملائكه را ببيند يا صدای او را بشنود ، فرقی نمیكند . ولی فرق پيغمبر و امام تنها در ناحيه كيفيت اقتباس علوم از عالم غيبنيست بلكه از لحاظ وظيفه هم با يكديگر اختلاف دارند ، و عمده اين است .وظيفه پيغمبران صاحب شريعت اين بود كه شريعتی را از طريق وحی میگرفتندو بعد هم موظف بودهاند كه مردم را دعوت بكنند ، تبليغ بكنند ، امر بهمعروف و نهی از منكر بكنند ، وظيفه داشتند بروند در ميان مردم برایتبليغ و ترويج و دعوت ، و آنها هم كه صاحب شريعت نبودند باز وظيفه شاندعوت و تبليغ و ترويج بود . امام نه آورنده شريعت و |