سراسر زندگی بشر را فرا گيرد . اين است معنی اعطيت جوامع الكلم .جملههايی از پيغمبر رسيده است كه موردآن جملهها مورد بسيار كوچكی بوده وپيغمبر میتوانسته است همان مورد را بيان بكند ولی يك اصل كلی در آنمورد ذكر كرده ، اصلی كه برای هميشه زنده بماند . حديث لاضرر شخصی میآيد خدمت رسول اكرم كه يا رسولالله ! من از سمرش بن جندبشكايت دارم ، اين مرد در خانه مسكونی من يك درخت خرما دارد و رویقاعده اين حق را دارد كه گاهی به درخت خود سر بزند ولی او هر وقت كهمیآيد قبلا استيذان نمیكند ، اطلاع نمیدهد ، با اجازه قبلی نمیآيد ، سرزدهداخل میشود ، به وضعی داخل میشود كه من نمیخواهم زن و بچه مرا به آنحالت ببيند ، و من هر چه به او تذكر میدهم كه قبلا اطلاع بدهد فائدهنمیبخشد . فرمود : او را احضار كنيد بيايد ، بعد از آنكه آمد ، پيغمبرفرمود اين مرد چنين شكايتی دارد و تو برای داخل شدن در منزل او بايد قبلااذن بگيری . گفت : نه يا رسولالله ، من اذن نمیگيرم . پيغمبر ديد اينمرد به اين شكل اصلاح نمیشود ، از راه ديگری وارد شد ، فرمود بيا من ايندرخت را از تو میخرم و در عوض آن ، درخت بهتری در فلان جا به تو میدهم. قبول نكرد . فرمود : دوتا درخت میدهم . باز هم قبول نكرد . فرمود : سهتا درخت میدهم . بالاخره تا ده تا درخت رسيد ولی موافقت نكرد ، و دربرخی از احاديث دارد كه پيغمبر فرمودند : من در بهشت درختی برای توضمانت میكنم . گفت نمیخواهم كه نمیخواهم ، فقط درخت خودم را میخواهم .در اينوقت نبی اكرم رو كرد به مرد انصاری و گفت : برو درخت اين مرد رااز ريشه بكن و قطع كن و بينداز جلوی صورتش « فانه لا ضرر و لا ضرار » ، ودر برخی |