آيات ديگری در قرآن هست كه دلالت میكند بر اينكه پيغمبران گذشته همهمبشر اين پيغمبر بودهاند و همه مقدمه اين پيغمبر بودهاند . يكی اين آيهاست : « و اذ اخذ الله ميثاق النبيين لما آتيتكم من كتاب و حكمة ثم جاءكم رسول مصدق لما معكم لتؤمنن به و لتنصرنه »( 1 ) . ما از همه پيغمبرانبدون استثناء پيمان گرفتهايم كه هر زمانی كه برای شما كتاب و حكمتبيايد و ما به شما كتاب و حكمت بدهيم ( يعنی در آينده ) ، و پيغمبری درآينده خواهد آمد كه او تصديق میكند گذشتهها را ، بايد و البته بايد شمااز حالا به آن پيغمبر ايمان بياوريد ، و بايد و البته بايد كه شما از حالااو را ياری بكنيد به اينكه بشارت به او را پخش كنيد و ايمان به او درميان امت خودتان القاء كنيد : « قال أأقررتم »آيا شما اقرار كرديد بهاين . « و اخذتم علی ذلكم اصری »و پيمان مرا بر اين مطلب گرفتيد ( يعنیحاضر شديد كه بر اين قضيه با من پيمان ببنديد ؟ ) « قالوا اقررنا » بلیما پيمان بستيم . « قال : فاشهدوا و انا معكم من الشاهدين »خدا فرمود كهپس همه شاهد باشيد و من خودم هم از شاهدها خواهم بود . اين آيه كريمه ازنظر تركيب نحوی و دستوری همان طوری كه صاحب [ ( مجمع البيان ) ] میگويداز مشكلترين آيات قرآن است : از نظر دستور زبان عربی [ ( لما ) ] مثلامای آن موصوله است يا مای زمانيه است يا اينكه مای مصدريه است . آيالما بخوانيم يا لما يا لما ؟ يكنفر لما خوانده است ، ولی به هر حالمنظور و مقصود كلی كه در اين آيه هست همين است ، و اين همان مضمونیاست كه در روايات ما هم زياد وارد شده است . از جمله در نهج البلاغه است كه علی عليهالسلام میفرمايد : پاورقی : . 1 سوره آلعمران ، آيه . 81 |