ديگری از او پرسيد و او جواب داد . گفت اين را ديگر به چه دليل میگوئی؟ گفت به دليل روايت ديگری كه باز خود تو از پيغمبر اكرم روايت كردی ،از آن هم اين مطلب استنباط میشود . اعمش وقتی فكر كرد و به استدلال اوگوش كرد ديد اين را هم درست میگويد . بعد اين جمله را گفت : انتمالاطباء و نحن الصيادله ( 1 ) . گفت : مثل ما محدثين و شما اهل نظر مثلدوا فروش است با طبيب ، ما فقط میتوانيم داروها را تهيه كنيم و دراختيار شما بگذاريم اما طبابت و تشخيص اينكه اين دوا برای چه بيماریمفيد است و به چه مريضی بايد نسخه كرد كار شما است و من اعتراف میكنمكه خودم كه ناقل اين احاديث هستم مثل تو نمیتوانم معنی و مفهوم ايناحاديث را بفهمم و به موارد خودش تطبيق دهم ولی حالا كه تو توضيح میدهیخوب میفهمم . به هر حال وعده داديم كه امشب كه آخرين شبی است كه ما درباره اينموضوع بحث میكنيم و اين بحث را ختم مینمائيم ، درباره اين جهت صحبتبكنيم كه جريان تاريخی چه نشان میدهد ؟ اين قرآن چهارده قرن است كه دردست دانشمندان ، علماء ، محققين از هر علم و فنی بوده است و روی آنمطالعه و فكر و تدبر میكردهاند چون خودش مردم را به تدبر دعوت كردهاست : « افلا يتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها »( 2 ) . ملامت كردهاست كسانی كه در اين كتاب تدبر نكنند : « كتاب انزلناه اليك مباركليدبروا آياته و ليتذكروا اولوا الالباب »( 3 ) . پاورقی : . 1 عيون اخبار الرضا ، چاپ سنگی ص . 239 . 2 سوره محمد ، آيه . 24 . 3 سوره ص ، آيه . 29 |