نداشت ، مرگ و ميرهای طبيعی خود به خود جمعيت را كم میكرد ، ولی حالااينطور نيست . اينجا كليسا پای خود را در ميان نهاده است و میگويد دخالت كردن افرادبشر در اين كار دخالت كردن در كار خدا است ، مرگ و مير و زاد و ولدكار خداست و كسی حق ندارد در كار خدا مداخله بكند ، كسی حق ندارد مثلا باقرصهای ضد آبستنی جلوی توليد نسل را بگيرد . با هر وسيلهای كه جلوی توليدنسل را بخواهند بگيرند كليسا مخالفت میكند و اين را يك گناه بزرگمیداند . اينجاست كه میگويند تضاد بين دستور دينی از يك طرف ، و ضرورت زندگیاجتماعی بشر از طرف ديگر پيدا میشود ، و اينجا است كه گاهی دليلمیآورند كه هر قانونی و لو قانون آسمانی بنابر مقتضيات زمان بايد تغييركند ، و گاهی آن را به عنوان جنگ ميان دين و علم مطرح میكنند .ولی از نظر ما مسلمانها اين مسأله اساسا مطرح نيست ، يعنی اسلام اساساچنين دستوری ندارد و پايه اين فكر از نظر اسلام غلط است . كار خدا استيعنی چه ؟ البته همه چيز در دنيا كار خدا است و ما هم بنده خدا هستيم .مگر گياهها كه از زمين میرويند به اذن و اجازه خدا نمیرويند ؟ مگر شما كهفرضا كشاورز هستيد و امسال اين قسمت زمين را كشت و كار میكنيد و سالديگر قسمت ديگر را ، امسال گندم و سال ديگر جو میكاريد و سال بعد چغندر، در كار خدا مداخله كردهايد كه مثلا امسال اين زمين و سال بعد آن زمين رامیكاريد و يا در نوع بذر به دلخواه خودتان رفتار میكنيد ؟ كار خدا اينستكه جهانی به اين عظمت آفريده است و آن را با قوانين محكم و لا يزال خودبه گردش آورده است . محال است كه بشر بتواند در كار خدا مداخله كند ،يعنی آفريننده و گرداننده جهان بشود . بشر و فكر و اراده و نبوغ |