نيست ، عجالتا از اين وظيفه معاف هستی . شيخ انصاری اعلی الله مقامه در[ ( مكاسب ) ] اواخر قسمت اول يا جلد اول قبل از خيارات يك بحثی دارددر همين موضوع راجع به اينكه آيا طلاب و علمای دينی بايد كار و كسببكنند يا خير ؟ میگويد استثنا نيست ، بر همه مردم واجب است از جمله برآنها . بله يك وقت هست يك نفر يا بيشتر ، افرادی هستند كه اينها بايدانحصارا وظيفه تعليم و تعلم دينی را انجام دهند و به كار ديگر نمیرسند .میگويد كار و كسب يك واجب عينی است ، و از طرف ديگر يك واجبكفائی هم هست كه عبارت است از [ ( تفقه ) ] . بر همه مردم واجب كفائیاست كه يك عده فقيه در دين ، يعنی يك عده مردم دين شناس ، اسلام شناسكه اصول عقايد اسلام را بدانند ، بتوانند تعليم بدهند و از آن دفاع كنند ،تعليمات اخلاقی و اجتماعی اسلام را به همان جامعيت خودش به مردم يادبدهند [ وجود داشته باشند ] . اين يك واجب كفائی است و متوجه همه مردماست كه حتما بايد از ميان خودتان يك عده متفقه و بصير در دين داشتهباشيد . اينجا دوتا واجب است ، يكی عينی و يكی كفائی . آنوقت میگويد يكوقتهست كه [ ( من به الكفاية ) ] وجود دارد ، مثلا من میبينم كه فلان كارمذهبی را كه انجام میدهم ، در اجتماع صد نفر بهتر از من هستند كه اگر منكنار بروم احتياجی برای جامعه باقی نمیماند . در اين صورت بر من واجباست كه در درجه اول بروم دنبال كار و كسب و چنانچه وقت زيادی داشتمبروم دنبال آن كار مذهبی . يك وقت هست كه [ ( من به الكفاية ) ] وجودندارد و اگر اين يك نفر پای خودش را كنار بكشد جای خالی باقی میماند ،نه تنها [ ( من به الكفاية ) ] وجود ندارد بلكه خيلی كمتر از [ ( من بهالكفاية ) ] وجود دارد . اگر فلان آقا بگويد |