دنيا مرحلهای از حيات تو است و حيات ابدی تو در جهان ديگر است . مناز شما میپرسم كه آيا اين موضوعی است كه در ادوار مختلف تمدن بشر فرقميكند ؟ خير . بر اساس معرفة النفس دستور تهذيب اخلاق به بشر میدهند . آيا دستورهایمربوط به تهذيب اخلاق در زمانهای مختلف فرق میكند ؟ همه انبياء آمدهاندبرای اينكه خودپرستی و خودخواهی را ام الامراض نفسانی معرفی بكنند و براساس اين با خودپرستی و خودخواهی مبارزه كنند و بر اساس وحدانيت خدا وخداپرستی افراد بشر را با يكديگر مهربان بكنند . البته ممكن است گفتهشود كه اخلاق نسبی است ولی اين سخن درست نيست ، اخلاق نسبی نيست و مابحث آن را در آينده خواهيم كرد . در زمان ابراهيم نفس انسان همينخصوصيت را داشت و همين تهذيب را احتياج داشت ، در زمان خاتم الانبياءهم همين جور ، در زمان ما هم همينطور . يكی ديگر از كارهايی كه انبياء میكردند اين بود كه روابط بشر با بشر راتعديل میكردند : « ليقوم الناس بالقسط »( 1 ) . همين جا است كه اغلبمیگويند تغيير میكند . اصل حليت طيبات و حرمت خبائث يكی ديگر از كارهای انبياء اين بود كه روابط بشر با عالم را تعيينمیكردند ، میگفتند : « هو الذی خلق لكم ما فی الارض جميعا »( 2 ) . همهپاورقی : |