بستگی داشته باشد كه طرف هميشه با دلهره فكر كند آيا میبرم يا خير ،بيرون آورد . در حدودی كه ممكن است بايد پايه معاملات بر تشخيص و علم وعمد باشد . و به همين دليل هر كاری كه با شانس و بخت و تصادف وابستگیداشته باشد از نظر اسلام نمیتواند مشروع باشد . اسلام فقط معامله و كاری رامشروع میداند كه در روشنی بصيرت صورت گرفته باشد و تا حدود ممكن حسابشده باشد ، سرنوشت آن كار به دست تصادف و قرعه كشی و غيره نباشد .اينهاست كه معامله را نزديك به قمار میكند . يكی از جهاتی كه قمار حرام است اينست كه امری است كه به تصادف بستهاست ، به مجهول بسته است ، تير به تاريكی انداختن است . در معارف اسلامی ، پيغمبر اكرم جملههائی فرموده است كه اين جملهها بااينكه كوچك است ، برای عارف يك مفهوم عرفانی بسيار بسيار عالی دارد ،برای فيلسوف مفهوم فلسفی عالی دارد ، برای يك نفر عامی مفهوم واضح وروشن دارد ، هر طبقهای جمله را كه میشنود خيال میكند مخاطب فقط هموبودهاست ، فقط برای او مفيد است . مثلا فرموده : « من عرف نفسه فقد عرفربه » ( 1 ) . آنكه خود را بشناسد خدای خود را میشناسد . اين جمله برایعارف ، برای كسی كه مدعی معرفت شهودی است معنی خاصی دارد . اهل عرفانو معرفت ، معرفتی را قائل هستند كه نام آن را معرفت شهودی گذاشتهاند .راه معرفت شهودی حق ، معرفت نفس است ، چون تنها موجودی كه انسانمعرفت حضوری به آن دارد نفس خودش است و اگر انسان بتواند نفس خود راآن طوری كه هست درك بكند و بشناسد اين درك و اين شهود از شهود خدامنفك نيست ، درست مثل اينكه آئينه كه در درجه اول آن را پاورقی : . 1 غرر الحكم و درر الكلم ، فصل 77 حديث . 301 |