اين است معنی اينكه میگويند صديقين چون به حقيقت وجود مینگرند و هستیرا قطع نظر از هر قيد و اضافهای تحت مطالعه قرار میدهند ، اولين چيزی كهكشف میكنند ذات واجب الوجود و علت نخستين است ، سپس از ذات واجبالوجود به آثار و معلولاتش كه هستی محض نيستند و هستيهای محدود و توأمبا عدماند ، استدلال میكنند . و اين است معنی اينكه در اين منطق هيچ چيزیواسطه اثبات ذات حق نيست ، ذات خدا خود گواه بر وجود خويش است : "« شهد الله انه لا اله الا هو و الملائكة و اولوا العلم » " ( 1 ) .
توضيح جهان با دليل و نه علت هگل معتقد شد كه توضيح جهان از راه علت نخستين ، خواهپاورقی : . 1 آل عمران / . 18 |