طولی نكشيد كه اين موج كاذب در هم شكست و روشن گشت كه پوچ و بی اساساست . جاذبه و كشش ماترياليسم در عصر ما از ناحيه ديگر است ، از ناحيهخاصيت انقلابی و پرخاشگری و مبارزه طلبی ای است كه بدان معروف شده است. امروز كم و بيش اينچنين در مغز جوانان فرو رفته است كه يا بايدخداپرست بود و مسالمت جو و عافيت طلب و ساكت و ساكن و بی تفاوت ، ويا بايد ماترياليست بود و متحرك و پرخاشگر و دشمن استعمار و استثمار واستبداد . چرا چنين انديشهای در مغز جوانان راه يافته است ؟ چرا ماترياليسم بهآن خاصيت شناخته شده و مكتب الهی به اين خاصيت ؟ از كجای ماترياليسم ،آن استنباط میشود و از كجای مكتب الهی اين ؟ پاسخ اين پرسشها واضح است . لزومی ندارد كه منطقا از ماترياليسم ، آناستنباط شود و از مكتب الهی اين . جوان كه با اين استنتاجات منطقی سروكار ندارد . جوان يك چيز میبيند و همان كافی است برای نتيجه گيری او .جوان میبيند كه قيامها و انقلابها و نبردها و مبارزهها را طرفدارانماترياليسم اداره میكنند و الهيون غالبا در جناح بی تحركها و بی تفاوتهاقرار دارند . برای جوان همين قدر كافی است كه در قضاوت خود مكتب الهیرا محكوم و مكتب مادی را تأييد نمايد . در حال حاضر قسمت عمده مبارزات قهرمانانه ضد استبداد و استثمار راافرادی رهبری میكنند كه كم و بيش تمايلات ماترياليستی دارند . بدونترديد سنگر قهرمانی را تا حدود زيادی آنها |