قرآنی است " ( 1 ) . به راستی اين كافر كيست كه از طرفی همه مواعيد مذهبی را انكار میكند واز طرف ديگر میگويد :
زحافظان جهان كس چو بنده جمع نكرد |
لطايف حكمی با نكات قرآنی (2) |
اين كيست كه از طرفی مطابق كشف بزرگ ( ! ) اين شاعر معاصر ، پس ازيك سلسله جستجو به دنبال حقيقت ، خسته و سرخورده به فلسفه " خوش باشی" و دم غنيمتی و عيش پرستی رو آورده و از غنيمت شمردن فرصت ، كامجويیاز عمر و از دست ندادن لحظه سخن میگويد : ساقيا سايه ابر است و بهار و لب جوی من نگويم چه كن ار اهل دلی خودتو بگوی
بوی يكرنگی از اين نقش نمی آيد خيز |
دلق آلوده صوفی به میناب بشوی |
سفله طبع است جهان بركرمش تكيه مكن ای جهان ديده ثبات قدم از سفلهمجوی و بلافاصله عكس اين را دستور میدهد : دو نصيحت كنمت بشنو و صد گنج ببر از ره " عيش " درآو به ره عيبمپوی
شكر آن را كه دگر باره رسيدی به بهار |
بيخ نيكی بنشان و ره تحقيق بجوی |
روی جانان طلبی آينه را قابل ساز |
ورنه هرگز گل و نسرين ندمد زآهن و روی |
پاورقی : . 1 مقدمه ابوالقاسم انجوی نقل از دكتر محمد معين در كتاب حافظ شيرينسخن . . 2 حافظ ، چاپ قزوينی ، ص " قكو " ( 126 ) .