ضد خدايی و ضد دينی او داشته است . كسانی كه اين فكر را تبليغ كرده و میكنند ، خيال كردهاند كه علت اينكهدر دين يك سلسله چيزها از قبيل شراب و قمار و زنا و ظلم و غيره نهی شدهاين است كه اين امور سعادت و خوشبختی و بهجت میآورد و دين با خوشی وبهجت مخالف است و خدا خواسته او در دنيا خوشی و سعادت و مسرت نداشتهباشد تا بتواند در آخرت خوشبخت باشد ! و حال اينكه امر ، درست برعكساين است . اين جلوگيريها و محدوديتها به خاطر اين است كه اين امور موجب بدبختیو تيرگی زندگی میگردد . اگر خدا گفت شراب مخور ، معنايش اين نيست كهاگر شراب بخوری در دنيا خوشبخت میشوی و خوشبختی دنيا با خوشبختی آخرتناسازگار است ، بلكه چون شراب موجب بدبختی است ، هم در دنيا و هم درآخرت از آن جلوگيری شده است . تمام محرمات اينچنين اند ، يعنی اگرموجب بدبختی نبودند حرام نمی شدند . و همچنين در مورد واجبات ، يعنی واجبات چون موجب خوشبختی هستند و درهمين زندگی دنيا نيز اثر نيك دارند ، واجب شدهاند ، نه اينكه واجبشدهاند تا قدری از خوشبختی دنيا بكاهند . قرآن با كمال صراحت فوايد و مصالح واجبات و مضار و مفاسد محرمات راتوضيح میدهد . مثلا در دو آيه نيروبخشی نماز و روزه را بيان میكند ،میفرمايد : « استعينوا بالصبر و الصلاه و انها لكبيره الا علی الخاشعين »( 1 ) . پاورقی : . 1 بقره / . 45 |