كه با پيدايش نظريه تكامل ، مهمترين دليل الهيون از دستشان گرفته میشود. عمده دليل الهيون بر وجود صانع عليم حكيم ، نظام متقن موجودات است .اين نظام متقن بالخصوص در جانداران يعنی گياهان و حيوانات نمودار است. اگر خلقت گياه و حيوان دفعی میبود ، استدلال از راه نظام متقن موجوداتصحيح بود ، زيرا عقلا قابل قبول نبود كه موجودی بدون يك نظارت مدبرانهآنا و دفعتا موجود گردد ، در حالی كه به يك سلسله تشكيلات مجهز است كهنشان میدهد اين تشكل و نظم و ارگانيزم به خاطر هدفهای پيش بينی شده و درنظر گرفته شده به وجود آمده است . ولی اگر خلقت موجودات ، تدريجی و درطول زمان يعنی امتداد صدها ميليون سال صورت گرفته باشد ، به اين ترتيبكه كم كم با توالی قرون و تراكم نسلها وضع ساختمان موجودات به شكل حاضردر آمده باشد ، مانعی نيست كه اين تشكيلات دقيق به هيچ وجه پيش بينینشده باشد ، يعنی قوه مدبری بر آن نظارت نداشته ، بلكه تنها تصادفات وانطباق قهری با محيط ، منشأ اين نظامات و تشكيلات بوده باشد . پس با قبول و ثبوت نظريه ترانسفورميسم عمده دليل الهيون از دست آنهاگرفته شد و همين كافی است كه كفه ماديين بچربد و گروهی به آن طرفمتمايل گردند . ولی اين توجيه فی حد ذاته صحيح نيست . اگر اين سخن بر يك مكتب الهیجانداری عرضه بشود ، فورا پاسخ میدهد كه اولا دليل " اتقان صنع " را بهعنوان تنها دليل بر وجود خدا محسوب داشتن غلط است و به عنوان عمده دليلذكر كرده مبالغه است ، ثانيا نظام خلقت منحصر به ساختمان اعضایحيوانات نيست تا گفته شود تكامل تدريجی جانداران برای توجيه وجودتصادفی آنها كافی |