خلاصه در اين تفسير همه نامها مذهبی است و ابتدا جلب توجه میكند ازقبيل الله ، توحيد ، نبوت ، وحی ، ملك ، آخرت ، بهشت ، دوزخ ، روح ،نعيم ، عذاب ، توكل ، صبر ، تكامل ، انقلاب . . . اما همينكه به عمق وژرفای برداشتها وارد میشويم ، همه از نظر ناپديد میشوند و به جای اينهامعانی و مفاهيم ديگری جايگزين میگردند و جز لفظ چيزی باقی نمی ماند .عجيب اين است كه ادعا میشود كه ما میخواهيم فرهنگ اسلامی را فرهنگیانقلابی كنم . شگفتا ! آيا انقلابی بودن و يا به نظر شما انقلابی شدن فرهنگاسلامی در گرو اين است كه محتوای معنوی آن را از آن بگيريم و محتوای مادیجايگزين آن سازيم ؟ ! آيا انقلاب منحصر به انقلاب شكم و انقلاب ناشی ازمحروميت و موضع طبقاتی است ؟ آيا پيغمبر اسلام انقلاب سر و انقلاب روح وقلب برپا نكرد ؟ آيا اين گونه برداشت از انقلاب ، دانسته يا ندانسته ،تبليغ به سود ماترياليسم نيست كه تنها با برداشتهای ماترياليستی و توجيهمادی تاريخ و جامعه و بالاخره با ماترياليسم تاريخی است كه میتوان از يكفرهنگ انقلابی دم زد ؟ اين بود شمهای از تذكراتی كه میخواستم خيرخواهانه و دوستانه به عزيزانیكه هنوز فكر میكنم اغفال شده هستند ، بدهم . اميدوارم اين تذكرات ،سودمند واقع گردد . بار ديگر از همه فضلا و دانشمندان درخواست دارم كه بهدقت در آنچه گفته شد بنگرند ، اگر مرا بر خطا میبينند واقفم فرمايند كهبا سپاسگزاری فراوان خواهم پذيرفت ( 1 ) . اول رجب 1398 هجری قمری مرتضی مطهری پاورقی : . 1 [ ذكر اين نكته بی مناسبت نيست كه پاسخ افرادی كه استاد شهيدآنها را با لفظ " عزيزان " مورد خطاب قرار دادهاند گلوله سربينی بودكه به مغز استاد اصابت نمود ، و اصولا يكی از عوامل ترور ناجوانمردانه آنمتفكر شهيد نگارش همين مقاله بوده است ] . |