باقی میماند قسم اول . شبهه ابن كمونه در همين جا است ، وی میگويد :لازمه تعدد واجب الوجود تمايز آنها است اما لازمه تمايز در همه جا تركبنيست . زيرا چه مانعی دارد كه ما دو ذات بسيط فرض كنيم كه هر دو واجبالوجود باشند و هيچ وجه مشتركی هم در ميان آنها نباشد و در اين صورت بههيچ وجه تركب واجب الوجودها لازم نمیآيد . به شبهه ابن كمونه جواب داده شده است كه خلاصهاش اين است : حتیبنابر قول شما اين دو ذات بسيط متباين در يك امر اشتراك دارند و آن "وجوب وجود " است . وجوب وجود بنابر فرض شما عين ذات هيچ كدام نيست همچنان كه جزء ذات |