متكلمين ، از دو برهان تشكيل میشود كه نتيجه برهان اول ، برای برهان دوم، صغری واقع میشود بدين نحو : برهان اول : العالم متغير ، و كل متغير حادث ، فالعالم حادث . نتيجهاين برهان - فالعالم حادث - را صغری ، برای برهان دوم میدهند .العالم حادث و كل حادث يحتاج الی محدث فالعالم يحتاج الی محدث .در اينجا ، آخرين نتيجه ، از نظر متكلمين ، يعنی نياز عالم به محدث وصانع اثبات میشود . متكلمين ، برای اثبات مدعای خود ، دو چيز را بايداثبات كنند . 1 - كبرای قياس اول كل متغير حادث . 2 - كبرای قياس دوم ( كل حادث يحتاج الی المحدث ) متكلمين برای اثبات كبرای برهان اول بيانی دارند كه مورد قبول حكما وفلاسفه نيست ولی خود فلاسفه با بيانی ديگر ، آن كبری را اثبات میكنند .و اما كبرای قياس دوم ، از نظر فلاسفه ، قابل اثبات نيست ، زيرامنظور متكلمين اين است كه هر حادث ، از آن جهت كه حادث است نيازمندبه علت است يعنی از نظر آنان ، مناط نياز معلول به علت ، حدوث آناست . ولی همچنان كه قبلا گفتيم حكماء معتقدند كه مناط نياز معلول به علت :" امكان ذاتی " معلول است ، نه حدوث آن . حادث از آن جهت كه حادث است ، نيازمند به علت نيست . بنابر اينكبرای قياس دوم ( كل حادث يحتاج الی المحدث ) غلط است . و اين استكه میبينيم حاجی سبزواری ، طريق حدوث را انتقاد كرده است . |