اما علم و فنی هست كه به همه اين پرسشها پاسخ میدهد ، میتواند ما رابا اصول برهانی خود ، هم از خلق تا حق به پرواز در آورد و هم میتواند مارا " بالحق فی الحق " سير و حركت دهد و با يك سلسله معارف مربوط بهعالم ربوبی آشنا سازد . به هر حال ، يك گام مبارزه با ماديگری ، عرضه كردن يك مكتب الهیاست كه بتواند پاسخگوی نيازهای فكری انديشمندان بشر باشد . در مرحله دوم بايد پيوند مسائل الهی با مسائل اجتماعی و سياسی مشخصشود ، مقام مكتب الهی از نظر پشتوانه بودن حقوق سياسی و اجتماعی روشنگردد ، ديگر قبول خدا ملازم با قبول حق زورگويی و استبداد حكمران تلقینگردد . خوشبختانه از اين نظر نيز تعليمات اسلامی غنی و رساست ، هر چندكمتر عرضه شده است . وظيفه دانشمندان روشنفكر اسلامی است كه مكتب حقوقیاسلام را از وجهههای سياسی و اقتصادی و بالاخص از وجهه اقتصادی معرفی كنند. در مراحل ديگر بايد با هرج و مرج تبليغی و اظهار نظرهای نا متخصصمبارزه شود . ديگر برای خطوط روی طالبی و برای بال نداشتن شتر ، از آنفلسفهها بافته نشود . به مسأله محيط مساعد اخلاقی و اجتماعی كه هماهنگ بامفاهيم متعالی معنوی باشد ، بايد كمال اهميت داده شود . مسأله محيطمساعد كه از نظر اسلام امر به معروف و نهی از منكر برای چنين منظوری استگذشته از ساير جهات از جنبه ايجاد زمينه برای رشد مفاهيم عالی معنوی فوقالعاده ضروری است . از همه ضروریتر اينكه در عصر ما بايد علاقهمندان و آشنايان |