آنچه نقل شد شامل دو بخش است : يكی مربوط به فيزيك جديد است و اظهار نظر درباره آن در صلاحيت علمالهی نيست . از نظر علم الهی ، خلقت و آفرينش نمی تواند محدود باشد واز نظر زمانی نقطه آغازی داشته باشد ، كما اينكه نمی تواند در يك حدمعين متوقف گردد . فيض الهی ، چه از نظر آغاز و چه از نظر انجام ، لاينقطع و نامتناهی است . جهان كنونی به شكلی كه فيزيك تصور میكند ،میتواند يك حلقه از حلقات فيض الهی باشد كه به يكديگر متصل و مرتبطاند ، اما نمی تواند حلقه منحصر به فرد باشد . از نظر علم الهی معنیاينكه جهان در زمانی متناهی آغاز يافته است ، اين است كه اين قطعه ازخلقت نقطه آغازی دارد نه اينكه خلقت و آفرينش در زمانی متناهی آغازيافته است . بخش دوم مربوط است به اظهار نظرهای فيلسوفانه اين پاورقی : . 1 همان كتاب ، ص 96 و . 97 |