مقدمه وحدت وی ، صفات ثبوتيه و سلبيه او ، عموم و شمول قدرت و مشيتش ، جبر و تفويض ، خير و شر ، صدور كثير از واحد ، عوالم كلی وجود و برخی مباحث و مسائل ديگر " الهيات بالمعنی الاخص " ناميده میشود . اين اصطلاح در مقابل اصطلاح الهيات بالمعنی الاعم قرار میگيرد كه شامل اين مباحث و يك عده مباحث ديگر است كه " امور عامه " ناميده میشوند و مجموعا " حكمت الهی " يا " حكمت عليا " يا " فلسفه اولی " را تشكيل میدهند . امور عامه چنان كه بعدا خواهيم گفت عبارت است از معانی و مفاهيمی كه به هيچ نوع خاص و مقوله خاص از موجودات اختصاص ندارد يعنی اتصاف موجودات به آنها نيازمند به اين نيست كه آن موجود مقوله خاص و يا جنس خاص يا نوع خاصی باشد ، از قبيل مباحث وجود و عدم ، وجوب و امكان و امتناع ، ماهيت ، قوه و فعل ، حدوث و قدم ، وحدت و كثرت ، علت و معلول ، جوهر و عرض . از نظر حكماء اسلامی امور عامه و الهيات بالمعنی الاخص را نبايد دو علم و دو فن مستقل به شمار آورد . اين دو قسمت مجموعا فن واحد و علم واحدی را تشكيل میدهند و موضوع واحدی دارند كه عبارت است از " موجود بماهو موجود " . |