و هم توان هستند حساب میكنند كه در صورتی نفع خواهند برد كه رعايتيكديگر را بكنند . اما وقتی هر كدام در مقابل ملتی ضعيف قرار گرفت ،ديگر اين كار دليل ندارد . در اين صورت اعتراض راسل به آمريكا كه مثلاچرا شما در ويتنام میجنگيد و اين كار ، غير انسانی است ، حرف نامعقولیاست . زيرا غير انسانی يعنی چه ؟ آمريكا چه الزامی دارد كه نجنگد ؟ بهرحال اين يك مكتب است كه مسلم مكتب بسيار سخيفی است يعنی اساسا تجويزمیكند و به زورمند اجازه میدهد كه زور بگويد . اين ، حرف درستی است ولیديگر اخلاق نيست . زيرا به قوی نمیتواند فرمان دهد كه با آنكه مطمئن هستیضعيف نمیتواند نسبت به تو كاری انجام دهد ، [ اين كار را ] نكن ، دليلندارد چرا نكند ؟ اين كار برای قوی در چنين مكتبی قطعا مجاز است . پسبايد بدنبال چيز ديگری رفت . 2 - الغای مالكيت فردی ممكن است يك مكتب بر اساس همان هدفهای مشترك مادی بنا شود ، ولیبرای جلوگيری از مفاسد ياد شده راه ديگری پيشنهاد كند و بگويد : ما بايدعلل تجاوز افراد به يكديگر را بررسی كنيم ، بعد آن علل را از بين ببريم ولزومی ندارد كه آن علل ، علل وجدانی و روانی و تربيتی باشد . اگر ازپيروان اين مكتب بپرسيد در صورت تجاوز قوی به ضعيف چه مانع و رادعیمیتواند در برابرش باشد میگويند ، از اول جامعه را طوری بسازيم كه اصلاقوی و ضعيف در آن وجود نداشته باشد زيرا ريشه قوی و ضعيف بودن افراد درچيست ؟ |