خداوند . هدفها يعنی كمالات و هدفهای انسانی . آيا ايمان خود كمال انسان است ؟ و اينكه دعوت به ايمان شده است ازاين جهت است كه اصولا [ ايمان ] كمال انسانی است و نفس كمال انسان بهايمان است ؟ يا از آن جهت دعوت به ايمان شده است كه ايمان يك سلسلهآثار دارد و آن آثار برای انسان خوب است ، پس ايمان چيزی است كه برایانسان نافع است يعنی دارای آثار نيك است . اگر بخواهيم اين كلمه را بهاصطلاح فلاسفه ادا كنيم اينطور بايد بگوئيم : آيا ايمان برای انسان خير است و يا نافع است ؟ زيرا فرق است ميانخير و نافع . خير آن چيزی است كه نفس و ذات خودش كمال و مطلوب است. يعنی انسان آنرا بايد برای خودش بخواهد نه برای چيز ديگر . ولی نافعآن چيزی است كه خوب است به خاطر اثری كه دارد ، و در واقع مقدمه خيراست نه اينكه خودش فی حد ذاته خير باشد . اين مطلب قطعا بايد در شناخت اسلام به صورت يك مكتب و ايدئولوژیروشن بشود كه از نظر اسلام آيا ايمان خود هدف و مطلوب و خير است برایانسان ، و دعوت اسلام به ايمان از آن جهت است كه نفس ايمان خير استبرای انسان قطع نظر از هر اثری كه داشته باشد ولو برای ايمان هيچ اثری ازآثاری كه میشناسيم وجود نداشته باشد ، و يا اينكه خير چيز ديگری است وانسان از آن جهت به ايمان دعوت شده است كه ايمان مقدمه خيرات استچنانكه ما معمولا وقتی راجع به ايمان بحث میكنيم ، درباره فوائد و آثارايمان |