متاخرين دانستن مقداری ادبيات عرب كافی است كه در موقع لزوم به تفسيرآيه قرآن رجوع شود ، لزومی ندارد كه مجتهد قبلا با تفسير قرآن آشنا باشد .همچنين حديث و معرفت رجال اسناد احاديث ، زيرا به عقيده متاخرين ، درعلم اصول حجيت خبر واحد صحيح ، ثابت شده ، و از طرفی بعضی از علماءحديث گذشته مانند شيخ حر عاملی مؤلف وسائل الشيعه اين زحمت و رنج رامتحمل شدهاند و احاديث صحيح را از غير صحيح جدا كردهاند و در دسترسقرار دادهاند . پس لزومی ندارد برای شناختن حديث صحيح از غير صحيح صرفوقت بشود . روی اين جهات عادت جاری فعلی اين است كه طلاب بعد ازمختصری ادبيات عرب و منطق ، به خواندن اصول فقه میپردازند و ثقل كارخود را روی اين علم میاندازند و ضمنا به خواندن خود فقه مشغول میگردند تاآنكه به عقيده خودشان به مقام اجتهاد نائل میگردند . و چون اخيرا كتابهای فقهی مفصل و جامعی نيز نوشته شده كه بعضی از نظرنقل اقوال فقها جامعيت دارند مثل مفتاح الكرامه سيد جواد عاملی ، و بعضیاز نظر اشتمال بر فروع و قوت استدلال جامعيت دارند مثل جواهر الكلام شيخمحمد حسن نجفی و مصباح الفقيه حاج آقا رضا همدانی ، به عقيده متاخرين اينكتب ما را از ساير كتب فقهيه بی نياز میسازد ، پس چندان لزومی نداردكه به ساير كتب فقيه هزار سال پيش مراجعه كنيم ، پس برای يك فقيه بعداز تسلط كامل بر علم اصول با در نظر گرفتن كتاب حديث جامعی مانند وسائلو كتابهای فقهی جامعی مانند " جواهر " و " مفتاح الكرامه " كافی استكه اين چند |