است : از علی عليهالسلام پرسش شد : « هل عندكم شیء من الوحی » ؟ آيا بهشما اهل بيت وحی نازل میشود ؟ فرمود : « لا و الذی فلق الحبه و براالنسمه » : نه قسم به آنكه دانه را شكافت و آدمی را آفريد « الا ان يعطیالله عبدا فهما فی كتابه : » مگر آنكه خداوند بندهای را مورد عنايت قراردهد و فهم قرآن نصيب او گردد . از اين جمله پيدا است كه علی عليهالسلامعلم جوشان و فراوان و حيرت انگيز خود را تنها از دولت قرآن و چشمه پرفيض قرآن دارد . اين معنويت قرآن است كه از باطن و ملكوت بر دل پاكعلی سرازير شده است . حضرت علی بن موسی الرضا عليه آلاف التحيه و الثناء كه در جوار مدفنمقدس آن حضرت اين كنگره برگزار میگردد نقل میكنند كه از جد بزرگوارشانامام ابوعبدالله جعفر بن محمد الصادق عليهالسلام پرسش شد : « ما بالالقرآن لا يزيد بالنشر و الدراسه الا غضاضه ؟ » يعنی چگونه است كه قرآن هرچه بيشتر منتشر میشود و گوشها با آن آشنا میگردد و هر چه بيشتر خوانده ودرس داده میشود كهنه نمیگردد بلكه بر عكس روز بروز بر طراوت و تازگیآن افزوده میگردد ؟ امام جواب داد : « لانه لم ينزل لزمان دون زمان و لاللناس دون ناس و لذلك ففی كل زمان جديد و لكل ناس غض » . يعنی اينبدان جهت است كه قرآن برای زمانی خاص و برای مردمی خاص نازل نشدهاست و لهذا در همه زمانها نو است و برای همه مردمان ترو تازه است .اگر درست در معنی و مفهوم اين حديث دقت كنيم دنيای وسيعی در مقابل خودمیبينيم ، میبينيم ائمه اهل بيت عليهالسلام با ديد ديگری قرآن رامیديدهاند . |