كمال نزديكتر و دومی انسان ناقصی است كه در اين دنيا كم بهرهگيری كردهاست ! اگر اين سخن را بگوئيم انسان را واقعا از حيوان هم پستتر كردهايم چونهيچ حيوانی را به مقياس برخورداری ارزيابی كمال نمیكنيم . و اگر درستتوجه كنيم بسياری از افراد اساسا جز درباره برخورداری برای انساننمیانديشند و هر چيزی را اگر مقدمه برخورداری انسان باشد خوب و گرنه بدمیدانند . گويی كه غايت و كمال اصلی انسان را در برخورداری میدانند .اين مطلب البته درست نيست . ب : انسان كامل يعنی انسان برخوردار در آخرت در اينجا مطلب ديگری پيش میآيد كه دقيق است و آن اينكه هيچكس بهاين صراحت معتقد نيست كه كمال انسان در برخورداری بيشتر از طبيعت استكه لازمهاش نفی هر گونه معنويت و عمل انسانی است و معنايش اين است كهايثار كردن كار غلطی است زيرا تنزل كردن است . ولی مطلب ديگری هست كهدر اذهان خيليها وجود دارد و آن اينكه برخورداری دنيا كمال انسان نيستولی برخورداری آخرت چطور ؟ يعنی بگوئيم كمال انسان در برخورداری استولی در برخورداری آخرت . به اين دليل نمیگوئيم در برخورداری دنيا كه اينبرخورداری سبب محروميت آخرت میشود ولی برخورداری آخرت مانعی ندارد .كمال انسان در همان خوردن است و برخورداری از نعمتهای الهی منتها دردنيا حداكثر آن مسير نيست ، بلكه حداكثر آن در آخرت و در بهشت ميسراست . و لهذا زاهدهای عامی عبادت میكنند برای |