مستقلی است ؟ . حال كداميك را بايد پذيرفت ؟ . به نظر ما قرآن شرك را به هيچ معنی نمیپذيرد . قرآن كتاب توحيد بهتمام معنی كلمه است . كتاب توحيد است به اين معنا كه برای خداوند مثلقائل نيست ( توحيد ذاتی ) : " « ليس كمثله شیء »" ( 1 ) كتاب توحيداست به اين مفهوم كه از صفات و اسماء ، آنچه را كه حداكثر كمال را دربردارد برای خدا میداند : " « له الاسماء الحسنی " ( 2 ) " و لله المثلالاعلی » " ( 3 ) كتاب توحيد است به معنای اينكه در ذات خداوندهيچگونه كثرتی را نمیپذيرد . كتاب توحيد است به اين معنا كه در مقا بلخدا ، فاعلی را نمیپذيرد و هر فاعلی را در طول خدا میپذيرد كه معنی لا حولو لا قوه الا بالله همين است . و كتاب توحيد است به اين مفهوم كه هيچهدفی را برای كائنات هدف اساسی و مستقل و نهائی نمیداند جز خدا . ازجمله برای انسان چه در حركت تكوينی و چه در حركت تكليفی و تشريعی اوهدفی جز خدا نمیشناسد . انسانی كه اسلام میخواهد با انسانی كه مكتبهای فلسفی بشر میخواهند ، اززمين تا آسمان فرق دارد . خيلی چيزها كه اسلام میگويد با آنچه ديگرانمیگويند يكی است اما نه با يك ديد . اسلام هميشه به مسائل از جهتتوحيدی و خدائی نظر میكند . مثلا چنانكه قبلا گفتهايم بشر در فلسفه خودرسيده است به اينجا كه میگويد در پاورقی : 1 - سوره شوری آيه 11 ( هيچ مثل و مانندی برای او نيست ) . 2 - سوره طه آيه 8 ( همه اسماء نيكو مخصوص او است ) . 3 - سوره نحل آيه 60 ( و صفات والا خاص خدا است ) . |