منتقل میكنند او عميقتر آنرا فهم میكنند . اين حديث را شافعی نيز در "الرساله " آورده و به آن استناد كرده است . يكی از محدثين معروف قرن دوم هجری از يكی از فقهای معروف آن عصرمسالهای پرسيد و او جواب داد . محدث پرسيد به چه دليل ؟ گفت به موجبفلان حديث كه خودت از پيغمبر برای ما روايت كردهای . مرد محدث پس ازتامل دريافت كه فقيه راست میگويد و از آن حديث میتوان حكم اين مسالهرا استخراج و استنباط كرد . بار ديگر آن محدث مساله ديگری از آن فقيهپرسيد و فقيه جواب داد . پرسيد دليل تو چيست ؟ گفت فلان روايت كه بازتو خود برای ما روايت كردی . محدث بار ديگر تامل كرد و ديد فقيه راستمیگويد ، از آن روايت نيز میتوان اين حكم را استفاده و استنتاح كرد .محدث رو كرد به فقيه و منصفانه گفت : انتم الاطباء و نحن الصيادله ( 1 ). يعنی حقا شما فقها و مجتهدان و اهل نظر پزشكان را مانيد و ما محدثاندارو فروشان را . اين داستان تاريخی مصداق حديث نبوی را روشن میكند كه فرمود « رب حاملفقه الی من هو افقه منه » . ائمه اهل بيت عليهالسلام به پيروی از رسول اكرم ( ص ) مردم را متوجهتعميق و تدبر در آيات قرآنی مینمودند و مكرر گوشزد میكردند كه قرآن وسنت دو منبع پايان ناپذير میباشند . حديثی از علی عليهالسلام در اينزمينه است كه همانطور كه استاد بزرگوار ما علامه طباطبائی مد ظلهالعالیدر ذيل آيه ( 3 ) سوره آل عمران میفرمايند از غرر احاديث پاورقی : 1 - عيون اخبار الرضا چاپ سنگی صفحه . 239 |