اين نكته را گفتهام ) از عاليترين معارف اسلامی است . مسئلهای به نام بداء ( 1 ) در اسلام مسئلهای وجود دارد بنام بداء . بداء به حسب ظاهر مفهومی داردكه كمتر انسانها میتوانند قبول كنند كه بداء يك امر درستی است و حتیخيلی بر شيعه اعتراض كردهاند كه شيعه قائل به بداء است . معنی بداء ايناست كه در برنامه قضا و قدر الهی تجديد نظر رخ بدهد . مقصود اينست كهدر حوادث تاريخی بشر ، خدا برای پيش و پس رفتن تاريخ بشر صورت قطعیمعين نكرده است . يعنی اين انسان ! تو خودت مجری قضا و قدر الهی هستی ،اين تو هستی كه تاريخ را میتوانی جلو ببری ، میتوانی عقب ببری ، میتوانینگه داری ، هيچ جبری ، نه از ناحيه طبيعت ، نه از نظر ابزارهای زندگی ونه از نظر مشيت الهی بر تاريخ حكومت نمیكند . اين يك جور فكر و نظراست . پس تا ما تكامل و مقصد انسانيت را نشناسيم ، نمیتوانيم از تكاملدم بزنيم و بگوئيم بشر رو به پيشرفت است زيرا بلافاصله اين سؤالات مطرحمیشود : به كجا ؟ بسوی چه ؟ آيا بسوی نمیدانم كجا ؟ ! اگر بسوی نمیدانمكجا است پس ما چه میگوئيم ؟ راه رسيدن چه راهی است ؟ ما تاريخ رامیخوانيم برای اينكه راهگشا بسوی آينده باشد اگر بنا شود كه تاريخ فقطبتواند تا زمان حال ، خودش را معرفی كند ، و نتواند راه را بسوی آيندهبگشايد فايده تاريخ چيست ؟ ولیپاورقی : 1 - بداء يعنی ظاهر شدن ، هويدا شدن ، پيدا شدن رای ديگری در كاری ياامری ( فرهنگ عميد ) . |