درس يازدهم قياس مباحث قضايا مقدمهای است برای مبحث " قياس " ، همچنان كه مباحثكليات خمس مقدمهای بود برای مبحث " معرف " .ما در درس دوم گفتيم كه موضوع منطق " معرف " و " حجت " است .بعدا خواهيم گفت كه عمدهترين حجتها قياس است . پس همه مباحث منطق دراطراف معرف و قياس دور میزند . در يكی از درسها گفتيم كه مسأله تعريفات به طوری كه بتوان اشياء راتعريف تام و تمام كرد و به اصطلاح " حد تام " اشياء را كشف كرد ، ازنظر فلاسفه امری دشوار و در برخی موارد ناممكن است ، و لهذا منطقيينچندان توجهی به باب " معرف " ندارند . عليهذا با توجه به اين كهموضوع منطق " معرف " و " حجت " است و با توجه به اين كه مباحث "معرف " كوتاه و ناچيز است و با توجه به اين كه عمده حجتها " قياس "است معلوم میشود كه محور منطق " قياس " است . |