اشراق است بيشتر از آنچه از عقل الهام میگيرد از دل الهام میگيرد .حكمت تجربی آن است كه نه با عقل و استدلال قياسی سروكار دارد و نه بادل و الهامات قلبی . سرو كارش با حس و تجربه و آزمايش است . يعنینتائج علوم را كه محصول تجربه و آزمايش است با مربوط كردن به يكديگر بهصورت حكمت و فلسفه در میآورد . حكمت جدلی ، استدلالی است ، اما مقدمات استدلال در اين حكمت ، آنچيزهائی است كه منطقيين آنها را " مشهورات " يا " مقبولات "میخوانند . قبلا در كليات منطق ، مبحث " صناعات خمس " ، خوانديم كه مقدماتاستدلال چند گونه است . از آن جمله مقدماتی است كه |